Små stykker rugbrød ved siden af grød/mos?

17. november 2009

Alder:
7 mdr.

Små stykker rugbrød ved siden af grød/mos?

Hej Helen.

T. er nu 6 mdr og 3 uger.

Lige hurtig opdatering fra sidste brev. Via egen læge kom vi hurtigt til en ørelæge, som bestemt ikke synes det var en holdbar situation, og årstiden taget i betragtning ikke mente at væsken på ørene sådan ville forsvinde, så nu er der blevet anlagt dræn, hvilket har hjulpet gevaldigt på nattesøvnen :-)

Men, hun synes ikke at kunne klare sig mere end 4½-5 timer uden mad. Er det mon fordi hun ikke får nok i løbet af dagen?

Hun har aldrigt været storspisende og tog max 100 ml pr flaske da hun kun fik flaske.

Vores nuværende dag ser nogenlunde således ud:

kl. 4.30 flaske (spiser mellem 100-130 ml)

kl. 7.30 grød
(Spiser nogle gange meget, andre gange kun få skeer og vender så hovedet væk og lukker munden)

kl. 9.30 flaske, spiser mellem 50-130 ml.
(de dage hvor hun vil spise grød om morgen, spiser hun som regel også mere mælk... mærkeligt, ikke?)

Puttes til lur og sover 1½ time, falder gerne selv i søvn under et træ

kl. 11.30 Mos/grød med grøntsags mos (½-1 dl), vand af kop (MME, hvis hun ikke har drukket så meget tidligere)

kl. 13.30: flaske, spiser gerne mellem 100-130 ml.

Puttes til lur og sover 1½ time, falder gerne selv i søvn under et træ

kl. 15.30: flaske, spiser gerne mellem 100-130 ml.

kl. 16.30 er jeg begyndt at tilbude ...

Annonce

... lidt frugtmos inden powernap kl.17

puttes, skal gerne køres en lille tur her for at falde i søvn.

kl. 18. mos ca 1 dl (kartofler, pasta) med grøntsager og lidt kød.

19.30 flaske, spiser her næsten intet,ca 50 ml.

Har her svært ved at falde i søvn selv, men er ikke ulykkelig, skal vugges af nogle gange og have sutten.

kl. 23. flaske, spiser her gerne 150-160 ml.

Får hun nok fast føde? Jeg er lidt bange for at give hende mere, når hun ikke drikker mere mælk end hun gør. Jeg blander MME i hjemmelavet mos og grød.

Vil det hjælpe på mælkeindtag pr. flaske at hun får færre flasker?

Hun kigger langt efter vores mad, og når jeg har givet hende et lille stykke bolle ind i munden er hun ovenud lykkelig og tygger og tygger og tungen flytter med manden. Og hun klaer fint grover konsistenser i mos (f.eks. blendet pasta og hakket kød)

Må hun mon begynde at få lidt små stykker rugbrød ved siden af grød/mos?

Når du snakker om blød frugt i hånden, hvad tænker du så på?
Jeg er bange for at hun bider store stykker af som sætter sig fast, selv om jeg jo ikke går fra hende.

Og sidst, hvordan får jeg hende til at klare sig længere tid om natten uden mad? Hun stiller sig absolut ikke tilfreds med en sut, lulle, shys eller anden når der er gået 5 timer siden sidste måltid.

Med venlig hilsen
T.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder